

Tips! Se till att du har en giltig biljett. + Läs Mer
Med en resa till Barcelonas Grand Prix kommer du att få se en av de bästa F1-banorna i världen. Barcelonas GP har en lång raksträcka där bilarna når topphastighet, vilket följs av intressanta höjdskillnader och en enorm variation när det gäller kurvor.
Det innebär att förarna måste få ut det mesta av deras bilar och även sina tekniska färdigheter. Runt banan, som är 4.6 kilometer lång, kommer du att hitta flera olika läktare, där samtliga har fin utsikt över banan. Det i kombination med solen och den vibrerande staden Barcelona kommer att göra din Formel 1-resa komplett.
Byggdes 1991 inför sommar-OS i Barcelona och är nuförtiden även en nyckelplats när de olika stallen testar sina bilar inför säsongen. Banan är känd för sin mångsidighet och banans utformning anses vara det definitiva testet för en bils kapacitet. “En bil som gör bra ifrån sig på den här banan kommer att fungera överallt,” brukar det låta.
Banan är cirka 4,6 kilometer lång och kombinerar snabba raksträckor med tekniska utmaningar. Här finns det plats för 140,700 åskådare och raksträckan är en av de längsta inom F1-säsongen då den är 1050 meter lång. Raksträckan leder in till “Elf”-hörnet som är känt för att vara en bra plats för omkörning och sin höga risk för incidenter.
Trots banans höga rykte har den även fått kritik för att det finns för få platser att köra om på. Ekonomiska utmaningar 2013 hotade banans internationella status, men staden Barcelona räddade framtiden för loppet och det ledde till att det döptes om till Circuit de Barcelona-Catalunya.
Barcelonas GP har flera olika läktare, som alla erbjuder unik utsikt över banan. Kom ihåg: Biljettpriser varierar beroende på var läktaren är. Välj den läktaren som passar din budget bäst. Här går vi igenom läktarna:
Förutom biljett till en av läktarna finns det även ståplatser. Med en allmän entrébiljett har du tillgång till en av de sex gräsmattorna. Dessa erbjuder alla utsikt över banan och stora skärmar. Du måste komma hit tidigt för att få de bästa platserna.
Det är också möjligt att ta en guidad rundtur på Circuit de Barcelona-Catalunya. Turerna hålls vanligtvis på lördagar och söndagar, från 10:00 till 12:00. Ibland finns det även turer under veckan. Kolla loppets hemsida för mer information.
Under turen besöker du Briefing Room, scenen, Media Center, VIP Lounge och Paddock.
Turen startar vid kontrolltornet vid huvudingången till Access West och du behöver vara där femton minuter före turen ska börja. Priset är 16,20 € för vuxna och 8,10 € för ungdomar i åldrarna 6 till 15 år. När du bokar online får du en extra rabatt.
Spaniens Grand Prix har en mycket längre historia än Circuit de Barcelona-Catalunya. Det första Formel 1 Grand Prix i Spanien hölls redan 1951. Detta var också i Barcelona, på Circuito de Pedralbes. Men fyra år senare övergavs banan igen. Det hände efter den fruktansvärda katastrofen vid 24-timmarsloppet i Le Mans då en förare och 82 åskådare dödades. Säkerhetskraven inom racing skärptes sedan avsevärt. Pedralbes kunde inte uppfylla detta krav. Banan stängdes och till och med revs några år senare. Spanien förlorade därmed sitt Formel 1-lopp.
1968 återvände Formel 1 till Spanien. Den här gången hölls loppet ibland på Circuit Jarama i Madrid och ibland på Parque Montjuïc i Barcelona. Men 1975 gick det helt fel på Montjuïc. Fyra åskådare omkom i en krasch. Banan förbjöds då omedelbart. Fram till 1981 hölls det spanska GP bara i Madrid. Men efter det året försvann även Jarama från Formel 1-kalendern. Den 3,8 kilometer långa banan ansågs vara för kort för modern racing. Återigen var det över med Spaniens Grand Prix.
Ett tredje försök startade på 1980-talet. En ny bana byggdes nära Sevilla, Circuito Permanente de Jerez. 1985 öppnades den nya Jerez-banan i provinsen Cádiz. Från 1986 kunde den spanska GP åter hållas här. Men 1991 förlorade loppet kampen om att vara värd för GP till den nya Circuit de Catalunya. Sedan dess har det spanska Grand Prix ägt rum i Barcelona.



